Навігація по сайту
» Головна
» Посольство
» Посол
» Новини
- останні новини
» Консульські питання
» Інші посилання
» Галерея
» Загальна інформація про Ірак
» Контакти
- Інтерв'ю Посла Республіки Ірак в Україні Бакіра Ахмеда Азіза Аль-Джафа на "Центральному телеканалі"
- Інтерв'ю Посла Республіки Ірак в Україні Бакіра Ахмеда Азіза Аль-Джафа для "5 телеканалу" від 31 березня 2017 року
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні міжнародному діловому журналу «IMAGE.UA»
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні бортовому журналу «Автолюкс». ШОРШ ХАЛИД САИД: ИРАК ВОЗРОЖДАЕТСЯ
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні журналу «Народний депутат». БОМБА УПОВІЛЬНЕНОЇ ДІЇ
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні Інтернет-виданню «Обозрєватєль». ПОСОЛ ИРАКА: НАША СТРАНА ВОЗРОЖДАЕТСЯ
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні газеті «Сьогодні». ПОСОЛ ИРАКА: ТЕРАКТЫ ПОСЛЕДНЕГО МЕСЯЦА – ДЕЛО РУК "АЛЬ-КАИДЫ"
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні щотижневику «2000». УКРАЇНА Й ІРАК ДОКЛАЛИ ВЕЛИЧЕЗНИХ ЗУСИЛЬ ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ ДВОСТОРОННІХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні всеукраїнській громадсько-політичній газеті «Демократична Україна». КОЛИСКА ПРАДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ ПРАГНЕ ВІДРОДЖЕННЯ
- Інтерв’ю Посла Іраку в Україні Інтернет-виданню «Україна сьогодні». ІРАКСЬКІ ДИПЛОМАТИ ПРАГНУТЬ ВІДІГРАВАТИ ПРОВІДНУ РОЛЬ У БЛИЗЬКОСХІДНОМУ РЕГІОНІ ТА НА МІЖНАРОДНІЙ АРЕНІ
- Інтерв'ю Посла Іраку в Україні щотижневику «Киевский ТелеграфЪ». ШОРШ ХАЛИД САИД: У ИРАКА БОЛЬШАЯ ПОТРЕБНОСТЬ В УКРАИНСКИХ ТУРБИНАХ ДЛЯ ЭЛЕКТРОСТАНЦИЙ
- Інтерв’ю Надзвичайного і Повноважного Посла Республіки Ірак в Україні пана Шорша Халіда Саіда для інтернет-видання "Экономические Известия" від 27.11.2015 року. ШОРШ ХАЛИД САИД: «ИРАКЦАМ ЛЕГЧЕ ПОЛУЧИТЬ ГОДОВОЙ ШЕНГЕН, ЧЕМ РАЗОВУЮ ВИЗУ В УКРАИНУ»
УКРАЇНА Й ІРАК ДОКЛАЛИ ВЕЛИЧЕЗНИХ ЗУСИЛЬ ДЛЯ НАЛАГОДЖЕННЯ ДВОСТОРОННІХ ‎ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН
Разділ: Останні новини  
 

 Інтерв’ю Надзвичайного та Повноважного Посла Республіки Ірак в Україні

пана Шорша Халіда Саіда щотижневику «2000»

 від 29.12.2011 року

 

На сьогодні в України з Іракською Республікою склалися тісні взаємовигідні стосунки майже в усіх сферах економіки. Після стабілізації воєнно-політичної ситуації в Іраку та зміцнення там нової демократичної влади створюються більш сприятливі умови для відновлення участі нашої країни у відбудові та розвитку нафтогазового комплексу.

Реалізація національних інтересів України в Іраку здійснюється в умовах надзвичайно складної політичної ситуації в Близькосхідному регіоні, який є зоною зіткнення і боротьби за контроль над геостратегічними та енергетичними ресурсами з боку США, ЄС, Росії, Китаю та інших країн. Для вироблення правильної тактичної лінії потрібне глибоке розуміння сутності процесів, що відбуваються нині навколо іракської нафти.

Про це — в ексклюзивному інтерв'ю Надзвичайного та Повноважного Посла Республіки Ірак в Україні Шорша Халіда Саіда.

 

— Пане Посол, причини урядової кризи в Іраку зумовлені переходом від тоталітарного режиму Саддама Хусейна до демократичного. На вашу думку, чи сприятиме виходу з глибокої політичної кризи наявність різноманітних політичних блоків?

 

— Ірак за останні 30 років бачив чимало переломних моментів. Вісім років кровопролитної ірано-іракської війни, жертвами якої стало більше мільйона людей (з обох боків), знекровили економіку, а потім вторгнення в Кувейт, і наслідки цього — десять років міжнародних економічних санкцій, що мало не спричинили в країні гуманітарну катастрофу. Не варто також забувати, що режим Саддама Хусейна протягом багатьох років вів справжню війну проти власного народу, вперше в історії застосувавши хімічну зброю проти мирного населення.

У 2003 р., після повалення диктаторського режиму, почався новий етап в історії Іраку. Але всі попередні події, безумовно, не могли не відбитися на суспільно-політичному житті. Дуже складно безпроблемно перебудувати державний апарат тоталітарної держави, особливо коли доводиться стикатися із загрозою міжнародного тероризму. Завданням першого уряду було формування нових державних структур, створення і прийняття конституції, що базується на пріоритеті принципів демократії і дотримання прав людини. Відповідно до нової конституції, за яку на всенародному референдумі проголосувало близько 80% іракців, всі громадяни країни мають рівні права, незалежно від національності чи релігійної приналежності.

З 2003 р. в Іраку вже тричі відбувалися парламентські вибори. Це унікальне явище в Близькосхідному регіоні. Безумовно, нова влада припускалась помилок, передусім через відсутність демократичного досвіду основних політичних сил. Незважаючи на це, політичні процеси розвиваються: склалася багатопартійна система, так що «арабська весна», яка охопила багато країн регіону, для нас вже не актуальна.

Сьогодні в Iраку працює уряд, сформований за результатами виборів 7 березня 2010 р., до складу якого увійшли найвагоміші політичні сили країни. Тому говорити про політичну кризу не зовсім правильно. А те, що лунають гучні заклики проти корупції, за щонайшвидший розвиток економіки — це природно.

 

— Які основні тенденції розвитку політичних процесів впродовж 2010—2011 рр.? Як би ви охарактеризували нинішню ситуацію в країні?

 

— За підсумками останніх парламентських виборів два найбільших політичних блоки набрали приблизно однакову кількість голосів. Формування уряду затягнулося більш, як на півроку, оскільки жодна з партій не змогла сформувати кабінет міністрів. Основні політичні сили були одностайні в тому, що зараз Iраку потрібен коаліційний уряд, аби не зачепити інтересів жодної з партій. В результаті уряд, в якому представлені всі політичні, етнічні та релігійні групи Iраку, сформовано. Складність роботи коаліційного уряду полягає в тому, що вирішення будь-якого питання вимагає згоди всіх політичних сил, а це інколи займає чимало часу.

Перед нинішнім урядом постає багато питань як політичних, так і соціально-економічних, і вирішувати їх потрібно якнайшвидше. На кінець 2011 р., відповідно до угоди між Iраком і США від 2008 р., заплановано остаточне виведення американських військ з Iраку, і це створює додаткові труднощі, особливо зараз, коли країна перебуває на передовій боротьби з міжнародним тероризмом, а також з колишніми функціонерами партії

БААС, які не бажають примиритися з втратою влади після повалення режиму Саддама.

 

— Як ви вважаєте, Україна доклала достатньо зусиль, щоб створити підвалини для економічних відносин з Багдадом? Які торговельно-економічні відносини між нашими країнами і чи зростає товарообіг?

 

— I Україна, й Iрак доклали величезних зусиль для встановлення та налагодження двосторонніх економічних відносин. Під час зустрічей з українськими посадовцями ми відчули щире прагнення української сторони розвивати й розширювати тісну співпрацю з Iраком у різних сферах, насамперед в економіці. До того ж багато українських посадовців і керівників компаній вже відвідали нашу державу, де зустрілися з іракськими колегами та обговорили перспективи поглиблення двосторонньої економічної співпраці.

Наразі двосторонні економічні відносини між Iраком та Україною успішно розвиваються, однак ми прагнемо вивести їх на новий, якісно вищий рівень, беручи до уваги те, що в обох країн значний потенціал і обопільне прагнення поглибити співпрацю. Україна може забезпечити чималу частку потреб Iраку в продуктах харчування, зокрема зерн, продукції тваринного походження, олії та будівельних матеріалах. Iрак у свою чергу володіє енергоресурсами, серед яких нафта і газ.

Останніми роками зростав і товарообіг. Так, у 2009-му він становив $240 млн. і продовжував зростати впродовж 2010-го і першого півріччя 2011 р., перевищивши $370 млн.

 

— У такому разі, мабуть, передбачається посилення економічного відділу посольства в Іраку і оновлення діяльності Міжурядової українсько-іракської комісії з питань торговельно-економічного співробітництва?

 

— Про активізацію торговельно-економічних відносин між нашими країнами свідчить хоча б кількість віз, виданих громадянам України рік тому і зараз. У 2011 р. ця цифра на порядок вища.

Цього року вперше відкрито повітряне сполучення між Києвом і Багдадом. Це, звичайно, дає додатковий поштовх розвитку наших відносин. На початку 2011-го підписаний Меморандум про співпрацю між Торговельною палатою Iраку і Торгово-промисловою палатою України; незабаром буде створено Iраксько-українську ділову раду. Також очікуємо четвертого засідання Міжурядової комісії у Києві.

 

— Розкажіть, будь ласка, про основні напрями українсько-іракського співробітництва.

 

— Як зазначалося, для розвитку економічних і політичних відносин між нашими країнами є всі передумови, оскільки вони почалися ще за часів Радянського Союзу. Тоді 65 — 70% експорту з СРСР припадало на Україну. Чимало промислових об'єктів в Iраку побудовано вашими фахівцями. Iрак був однією з перших країн, які визнали незалежність України. Київ вітав нові політичні процеси на нашій землі після повалення режиму Саддама Хусейна, відправив до нас 1700 миротворців, які будували поліклініки та інші об'єкти соціального призначення, брали участь в розміновуванні територій. Уряд і народ Iраку ніколи не забудуть, що для нас зробили миротворці, не забудуть вони й 18 бійців, що тоді загинули.

Потенціал нашої держави, особливо в нафтогазовій галузі, і можливості України свідчать про незаперечні підстави для успішного розвитку співробітництва. Основні напрями нашої співпраці — торгово-економічні та військово-технічні відносини, а також співробітництво в галузі культури та освіти. Зараз в Україні навчаються 3 тисячі наших студентів, щороку їхня кількість збільшується.

 

— Чи можна чекати завершення конституційного процесу після ухвалення закону «Про нафту і газ» в Iраку і чи відкриває це легітимне поле для міжнародних інвестицій? На вашу думку, як такий розвиток ситуації сприятиме новим проектам по відновленню Іраку і які тут перспективи України?

 

— Після 2003 р. економічна та інвестиційна політика Iраку спрямована на залучення іноземних інвестицій та початок реконструкції держави в усіх галузях — економіці, промисловості, розвитку інфраструктури, сфері послуг тощо.

У 2006 р. прийнято закон «Про інвестиції», який підтримує іноземного інвестора і вважається одним з найкращих прикладів інвестиційного законодавства в регіоні. В 2008-му до закону внесені поправки з метою зробити його більш гнучким і сприятливим для інвесторів (передбачає для них чимало пільг та гарантій).

Водночас прийняття закону «Про нафту і газ» найближчим часом розширить інвестиційні перспективи в Iраку і надасть іноземним компаніям, які прагнуть працювати в нашій країні, ще більше можливостей.

Українські компанії мають значні перспективи на території нашої держави. Зокрема у нафтогазовій сфері вони можуть успішно конкурувати з іншими зарубіжними фірмами.

 

— Безперечно, Іраку необхідно освоювати нові родовища і підвищувати їх безпеку...

 

— Усі громадяни Iраку прагнуть, щоб уряд продовжував розробляти наявні родовища нафти й газу, адже це зміцнюватиме потенціал країни і відповідно сприятиме підвищенню добробуту співвітчизників.

Наш народ дуже страждав від режиму Саддама Хусейна. Після його падіння люди відчули смак свободи та спокійного життя. Але невдовзі довелося зіткнутися з безпрецедентним тероризмом, жертвами якого ставали і діти, і жінки, і люди похилого віку.

Народ прагне відновлення безпеки та стабільності. Як і мої співвітчизники, я хочу бачити Iрак процвітаючою країною.

 

— Україна може розраховувати на постачання іракської нафти? Якщо її видобуток у найближчі п'ять років зросте удвічі, це дозволить Іраку стати другим після Саудівської Аравії найбільшим виробником нафти в країнах Перської (Арабської) затоки.

 

— Ірак щодня добуває понад 2 млн. барелів. Найближчіми роками планується збільшити цю цифру втричі. Що стосується поставок іракської нафти в Україну — все залежить від домовленостей між країнами.

За підрахунками, наші запаси становлять понад 143,1 млрд. барелів. Це третє місце у світі після Саудівської Аравії та Венесуели. Крім того, в різних куточках Iраку є ще чимало невідкритих нафтових родовищ. Міністерство нафти ухвалило проекти по збільшенню виробництва нафти й організувало три ліцензійні раунди, в рамках яких світові компанії отримали дозвіл на розробку іракських родовищ. Проведені ліцензійні раунди сприятимуть зростанню виробництва нафти, і впродовж наступних п'яти років вони сягнуть 6 млн. барелів на день або й більше. Відкриття нових покладів нафти також сприятиме збільшенню її виробництва.

 

— Гадаєте, доцільно створити українсько-іракську робочу групу на урядовому рівні для активізації нашої співпраці?

 

— Міжурядова комісія створена в 2001 р. З іракського боку її очолює міністр фінансів, з українського, за інформацією МЗС України, кандидатуру незабаром затвердять. Вже відбулися три засідання комісії, у травні в Києві мало зібратися четверте, але його відклали з технічних причин.

 

— Що потрібно українським нафтогазовим компаніям, щоб потрапити на нафтогазовий ринок Іраку і зайняти на ньому провідне місце? І які перспективи постачання іракської нафти через Україну до Європи?

 

— Різні ваші компанії, серед яких і «Нафтогаз України», мають добру нагоду працювати в Iраку. Поряд з іншими іноземними компаніями, вони можуть одержати контракти на розробку іракських родовищ, оскільки Iрак віддає пріоритет співпраці з компаніями тих держав, контингент яких забезпечував стабільність у країні.

Наразі Iрак постачає нафту до країн світу через порти, розташовані в Перській (Арабській) затоці, а також через територію Сирії та Туреччини.

Щоб іракська нафта транспортувалася до Європи через територію України, необхідно розробити правовий аспект питання й дослідити його економічну доцільність, після чого компетентним органам кожної з двох держав слід організувати обмін візитами та зустрічами з метою обговорення шляхів та механізмів його реалізації. У середині 90-х років Україна вивчала можливості транспортування іракських нафти та газу через Чорне море, і навіть існував відповідний проект.

Я підтримую ідею транспортування іракської нафти до Європи через територію України, оскільки ваша держава має розвинуту систему нафто- та газопроводів. Проте це питання повинні обговорювати компетентні посадовці та спеціалісти-експерти з Міністерства нафти Iраку і Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Вони здатні визначити й обрати оптимальні шляхи та механізми транспортування іракської нафти до України за умов обопільної згоди.

 

— А як щодо співпраці між нашими країнами на регіональному рівні — співробітництва між областями України й провінціями Іраку, створення міст-побратимів тощо?

 

— Відповідно до нової конституції Iрак — федеративна республіка, всім провінціям якої надано найширші повноваження, в тому числі можливість співпрацювати з провінціями інших країн. Тут є великі перспективи для нашого співробітництва. Після нашої поїздки до Харкова з боку адміністрації міста і області надійшла пропозиція про встановлення побратимських відносин з іракською провінцією Анбар. Iракська сторона її схвалила, і наразі очікується візит делегації адміністрації Анбару до Харкова для обговорення взаємовигідного співробітництва. Ведуться переговори й з іншими регіонами України.

 

— Пане Посол, оскільки наша зустріч друга після вашого призначення, що б ви відзначити на завершення нашої розмови?

 

— За час моєї місії в Україні з червня 2010 року в мене склалося добре враження і про країну, і про український народ. Я відчуваю, що є реальні можливості для розвитку наших дружніх відносин в усіх сферах життя. Особливо, коли є прагнення та зацікавленість обох сторін.

У свою чергу хотів би побажати тижневику «2000» успіхів. З цікавістю прочитав кілька номерів, газета дуже змістовна. Особливо відзначу різноплановість матеріалів. Тож з нетерпінням чекаю на нові публікації.

Наприкінці зустрічі хотів би привітати всіх з Новорічними і Різдвяними святами та побажати добра, злагоди, благополуччя, а головне — здійснення найзаповітніших мрій і бажань.

 

 

Сергій НАГОРНИЙ

Денис НАГОРНИЙ

 

 

 
 
Пошук по сайту